Sihanoukville, Cambodja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Bow Weijde - WaarBenJij.nu Sihanoukville, Cambodja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Bow Weijde - WaarBenJij.nu

Sihanoukville, Cambodja

Door: Bow van der Weijde

Blijf op de hoogte en volg Bow

01 Januari 2013 | Cambodja, Preah Seihanouk

Zooo ben zo gaar als de nete van gisteren, dus mooi momentje om een verslagje te schrijven.

Van Ho Chi Minh City zijn we de volgende dag met de bus naar Phnom Penh (Hoofdstad van Cambodja) gegaan. Die middag zijn we naar een enorme overdekte markt geweest, waar ze eigenlijk zoals altijd ongeveer allemaal het zelfde verkopen. Volgende dag zijn we met een tuk tuk naar de Killing fields en naar de S21 gevangenis geweest. Beide waren zeer indrukwekkend. In de gevangenis kon je de bloedvlekken nog op de grond zien in sommige martelkamers. De gevangenis was jaren daarvoor nog een school. in sommige kamers hing er nog een soort van schoolbord en in een ander gebouw waren de lokalen opgedeeld in ongeveer 20 kleine cellen 1,5m bij 2m denk ik. De martelmethodes waren ook allemaal op tekeningen te zien en bij sommige stond het apparaat er nog bij.

Bij de Killing Fields krijg je een koptelefoon en dan kan je vervolgens rond lopen met de verhalen erbij. Op sommige plekken zie je de botten nog uit de grond steken. Het meest bizare van allemaal is de Killing Tree. Ze pakten baby's bij hun benen en sloegen deze dood tegen de boom. Te ziek voor woorden. Er staat in het begin een groot monument een toren die vol ligt met schedels van slachttoffers. Als je goed kijkt naar de schedels zie je dat ze bijna allemaal ingeslagen zijn met een hamer of een machette. Ze gebruikten geen kogels, omdat dat te duur was. Dit allemaal is nog maar iets meer dan 30 jaar geleden. In die periode zijn er rond de 2.2 van de 8 miljoen cambodjanen vermoord.

Volgende dag met 3 canadezen en 2 australiers naar een waterpark geweest. Toen we daar aankwamen bleek het een waterpark te zijn voor kinderen en we waren echt de enigste toeristen daar. Ach ja als je maar een goede aanloop nam waren de glijbanen nog best leuk. Die avond zijn we naar Sihanoukville gegaan.

Sihanoukville is een zeer druk bezocht strandplaatsje in het zuiden. Ik ben er nu bijna ander halve week en heb eigenlijk nog niet veel anders gedaan dan aan het zwembad gelegen, naar het strand geweest en gefeest. Ik verblijf in een backpackers hostel dat Utopia heet. Betaal 75 cent per nacht en het heeft een zwembad en hot tub. Niets te klagen dus, behalve dat je eigenlijk niet echt voor 4 uur kan gaan slapen, omdat er elke avond een feest is.

Ben eergisteren begonnen bij een bar/disco Dolphine Shack aan het strand. Je krijgt er geen geld voor, maar ze zorgen voor eten, drinken en een slaapplek. Eigenlijk alles waar je geld aan uitgeeft. Heb de laatste dagen nog geen 10 euro uitgegeven volgens mij. Tijdens het werk kan je gewoon drinken wat je wilt. Collega waarmee ik eigenlijk achter de bar mee zou moeten staan gisteren, was om 8 uur savonds al niet meer in staat om te werken haha. De rest van de avond met iemand anders gewerkt. Naja gewerkt, was meer feesten, drinken en gek doen. Tot 6 uur vanochtend achter de bar gestaan. Gisteren waren er rond de 40.000 mensen op het hele strand (paar kilometer lang).

Dit was het eigenlijk wel weer. Binnenkort even mijn visa voor Cambodja verlengen en ga misschien kijken of ik mijn vliegticket paar weken of een maand kan verzetten.

Ow ja en gelukkig nieuw jaar allemaal :)

• 02 Januari 2013 - 19:18

Marije:

Je bent goed bezig daar joh!
    Druk aan het feesten en dat helemaal gratis. Wat wil je nog meer?? Je hebt groot gelijk om je ticket te verlengen.. je ben er nu toch! Lekker van genieten!
    Nou ik hoor het wel weer als je nog een keer van plan bent Sihanoukville te verlaten :p
    Aanstaande dinsdag reis ik je achterna, maar voor die tijd spreken we elkaar nog wel!