Op naar huis! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Bow Weijde - WaarBenJij.nu Op naar huis! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Bow Weijde - WaarBenJij.nu

Op naar huis!

Door: Bow van der Weijde

Blijf op de hoogte en volg Bow

03 Maart 2013 | Thailand, Bangkok

Na 2 dagen eigenlijk niets doen, rond lopen en op het strand liggen op Koh Samui. Ben ik met de boot naar Koh Tao gegaan. Hier was ik al eerder geweest om mijn openwater padi te halen. Aangekomen op het eiland, maar gelijk naar de zelfde duikschool gegaan. Beviel goed vorige keer, je krijgt naast je duikcursus ook een kamer in het resort. Aangemeld voor mijn advanced diving en kon de volgende dag al beginnen. Ze hadden gezegt dat je voor je advanced bijna geen theorie hoefde te doen. Eerste wat ze me gaven was een 2 keer zo dik boek als het boek dat ik had voor openwater.

Volgende dag half 10 begonnen we met wat theorie. Dit keer was mijn instructeur een Schot. Tot half 12 hebben we paar veiligheids en verantwoordelijkheids formulieren ingevuld. Daarna wat vertelde hij wat verhalen wat er kan gebeuren als je diepe duiken gaat maken. Bij diepe duiken kan je narcose verschijnselen krijgen. Of te wel sommige mensen gaan zich gedragen als of ze dronken zijn.

Vorig jaar had hij een Nederlandse jongen van rond de 1.90m die hij opeens kwijt was onderwater. Paar seconden later vond hij hem op de bodem, waar hij kuilen aan het graven was. Vervolgens hem weer netjes bij de groep gezet. Paar minuten later was hij hem weer kwijt. Zag hij hem met zijn ademapparaat uit zijn mond en in zijn hand achter vissen aan zwemmen om ze wat lucht toe te dienen. Vond het een briljant verhaal.

Na wat verhalen 2 a4tjes met vragen gemaakt. Naja hij gaf alle antwoorden. Boek achteraf niet eens open gehad. Prima! Uurtje pauze en toen de boot op. Eerst de diepe duik gemaakt (30m diep). Helaas had niemand in onze groep last van narcose verschijnselen. Jammer oh! Daarna navigatie duik gedaan. Met een kompas om je arm en dan navigatie oefeningen doen. Was wel heel gaaf en ging ook wel goed. Op eerste keer na dan toen waren we nogal verdwaald, hadden toen wel gave vissen gezien toen we verdwaald waren :p.

2de dag om 7 uur sochtends stonden we al weer paraat om onze 3de en 4de duik te gaan maken. Iedereen met zen bedonderde kop de boot op. Duikspullen aan en gaan! Denk je als je in het water springt word je wel water, maar als de zee 29 graden is valt dat ook nog vies tegen. We gingen eerst een wrakduik doen. Was een oud marine schip van de Amerikanen dat ze aan Thailand hadden gegeven. Die hadden het gelijk laten zinken haha. Ook niet echt dankbaar, maar wel een mooie duikspot geworden nu! Laatste duik ''James Bond'' style van de boot gesprongen. Is gewoon op de rand van de boot gaan staan en een salto voorover. Ziet er wel lache uit als iemand een salto doet met zijn duik gear. Dit was een fun dive met onderwater camera's. Heb nog wel paar mooie foto's denk ik.

Die avond gingen we een nachtduik maken. Rond half 7 is het hier donker. Om 6 uur gingen we weg met de boot en kwart voor 7 gingen we duiken. Is precies het zelfde als een normale duik alleen nu heb je een zaklamp bij en alle handgebaren zijn anders, omdat je nu maar 1 hand hebt om te gebaren. Bij nachtduik krabben, roggen, schilpad, een aal en nog een triggerfish van ongeveer 75cm. Was echt geniaal! Mijn zaklamp ging alleen hele tijd uit en dan weer aan. Was geen probleem, omdat je buddy continue naast je zwemt. Totdat we door een tunneltje in een rost gingen we zwemmen. Dat moest 1 voor 1 dus ik hopen dat mijn zaklamp het even vol hield. Nee hoor midden in dat tunneltje flikkerd hij uit. Fucking donker zag echt geen reet. Paar tegen zaklamp slaan toen deed hij het weer.

Na nachtduik hadden we ons advanced gehaald Jeujj!! Die avond op stap geweest met duikgroep en wat duikmasters. Volgende dag lekker uitkateren op het strand en voor de rest eigenlijk niets gedaan. Dag daarna een dirt bike gehuurd. Lekker over het eiland gereden en in de avond gemidgetgolft en gegrilld!! Toen op naar Bangkok om spullen in te slaan.

Laatste 2 dagen eigenlijk alleen maar spullen gekocht hier. Eerst naar MBK is een winkelcentrum van 8 hoog waar ik nu 3 keer ben geweest en nog steeds in verdwaal. Gisteren naar de grootste markt van de wereld geweest (weekend markt in Bangkok). Dat was echt achtelijk. 9000 kraampjes. De meeste mensen hadden een kaart van de markt maar die konden wij niet vinden. Gewoon maar beetje voor paar uur rond gebanjerd. Zag dat het gisteren 36 graden was, dus was warm op de markt. Wat warme kleren ingeslagen!

Ben er nu dan ook klaar voor om naar huis te gaan. 4 maanden zijn omgevlogen, veel nieuwe mensen ontmoet, veel nieuwe dingen gezien en een geniale tijd gehad. Tassen zijn gepakt. Zometeen wat eten en dan over 4 uur met een taxi naar het vliegveld. Om vervolgens morgen opgehaald te worden door paps, mams en tess in Dusseldorf.